Vertrouwd adres sinds 1958 Lees Meer
VEILIG EN SNEL ONLINE BESTELLEN VOOR 15:00 UUR BESTELD = ZELFDE DAG VERZONDEN! GRATIS VERZENDING VANAF € 99,00

Marklin 88873 - DB-AG Schnellverkehrs-Triebwagen Baureihe SVT 137

Schrijf de eerste review over dit product

Normale prijs: € 299,99

Nu

Aanbiedingsprijs: € 269,99

Wordt voor u besteld - reserveer nu!

Marklin Z


Artikelnummer 88873


DB AG Schnellverkehrs-Triebwagen Baureihe SVT 137

Schaal Z
Stroom type 2-rail = DC
Analoog / digitaal Nee
Merk Marklin
Soort Treinstellen
Spoorwegmaatschappij DB

Marklin Z

Artikelnummer 88873

DB AG Dieselmotorwagen SVT 137

snelverkeer-motorwagen serie SVT 137 van de Deutsche Bundesbahn AG (DB AG). Voormalig type "Hamburg" van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG). Uitvoering als museummotorwagen 137 225.

Volledig bewerkt model. Motorwagen met 5-polige motor. Een draaistel met beide assen aangedreven. Jacobs draaistel als verbinding van beide vast aan elkaar gekoppelde eenheden. 3-punts frontsein met warmwitte onderhoudsvrije LEDs wisselend met de rijrichting met rode sluitseinen. Aandrijfloze eenheid met interieurverlichting. Lengte van de trein 202 mm.

Eenmalige serie.

SVT 137 225 DR "Type Hamburg" De VT 877a/b zorgde voor een revolutie in het sneltreinverkeer van de Deutsche Reichsbbahn (DRG). Als "Vliegende Hamburger" legde de 160 km/u snelle dieselmotorwagen op 15 mei 1933 voor het eerst volgens dienstregeling het 287 km lange traject Berlijn - Hamburg en terug en had daar slechts 2 uur en 18 minuten voor nodig. Dat kwam overeen met een rijsnelheid van 124,8 km/u. Doorbordurend op de ervaringen met deze motorwagen bestelde de DRG 13 gelijksoortige dubbele motorwagens als type "Hamburg"(SVT 137 149-152 en 224-232). Een iets gewijzigde kopvorm en de inbouw van Scharfenberg-koppelingen vormden het opvallendste verschil met de "Oer-Hamburger". De wagenbakken van alle rijtuigen ontstonden als een aerodynamische constructie van licht staal in spantenbouwwijze. In de beide loopdraaistellen lagen de 302 kW sterke Maybach-dieselmotoren met de hoofdgeneratoren. De aandrijving vond plaats over gelijkstroom-taatslagermotoren in het middelste Jacobs-draaistel. Vanaf 1935 leerden deze dieselmotorwagens vliegen en zorgde de DRG met een uniek net van snelle motorwagentrajecten voor een omwenteling in het spoorboekje. Het helaas slechts kort durende tijdperk van de beroemde "Vliegende treinen" was begonnen. Vanuit Berlijn werden behalve Hamburg nu ook Keulen, Frankfurt/Main, Bazel, Stuttgart, München, Breslau en zelfs Beuthen bereikt. Het begin van de oorlog bracht een einde aan het verkeer met de snelle motorwagens. Na afloop van de oorlog waren de mooie sneltreinen over alle windstreken verspreid. Twee "Hamburgers" bevonden zich na 1945 op het grondgebied van de latere DDR. De SVT 137 226 reed niet meer en de SVT 137 225 werd door de DR tot februari 1951/52 omgebouwd tot een salonmotorrijtuig. Op deze wijze stond hij tot oktober 1981 ter beschikking voor belangrijke personen van het ministerie voor verkeer van de DDR. Aangewezen als museumstrein begon zijn tweede loopbaan, waarbij hij in de zomer van 1985 zelfs met een officiële "uitreisvergunning" van de DDR mocht deelnemen aan de jubileumstentoontelling "150 jaar Spoorwegen in Duitsland" in Neurenberg. Na de Wende onderging de SVT 137 225 nog eenmaal een hoofdrevisie en werd hij uiterlijk teruggebracht in zijn oorspronkelijke staat met de originele elegante violet/beige beschildering. Hij is nu in niet meer rijvaardige staat te bewonderen op het museumspoor van het Leipziger centraal station.

Schrijf uw eigen review
  1 ster 2 sterren 3 sterren 4 sterren 5 sterren
Value
Producten vergelijken

Geen producten geselecteerd.